Followers

ibuEiymann's GIVEAWAY

ibuEiymann's GIVEAWAY
uolls nak tak discount 15% evrytime sopeng kt tmpt2 neh..?? klu nak, click photo above hokeyy.. xde tarikh tutup.. harap maklum..

Saturday, August 29, 2009

Contest Jom Main Air Bersama....

okies..straight to the Ampang point..kali ni ibu nk join Contest Jom Main Air Bersama.... yg dianjurkan oleh Kakyong..so, inilah gmbr yg dipertaruhkan..


Nama Papa: Mohd Nazrin
Nama anak: E'izz Eiymann Nazrin bin Mohd Nazrin
Umur: 2 thn 4 bln++


gmbr ni diambil di Sunway Lagoon..time nie weolls bwk Eiymann pi sana utk menikmati suasana sbnr dunia taman tema air coz Eiymann nie sgt suke air..pantang jumpe air, msti nk swim jerk.. semasa kejadian di atas, Eiymann baru berusia 10 bln..weolls dgn semangat waja tlh m'beli swimming suit & float kt Eiymann bg merealisasikan hajat utk m'bawa Eiymann ke Sunway Lagoon (phergh, ayat x hengat..)..uolls tgk lar muka Eiymann tu..betapa syiookk nyer dia b'main air..smpi dh biru2 pun x tak naik tuee..huhu..Papa Eiymann pun blh tahan gaks mcm x jmpe air setahun kan (ampun, abang!)..hehe..suke tgk aksi dua beranak nie..


Tips menarik minat si kecil bermain air
* bermain air bersama mereka

* sekiranya ingin membawa mereka ke kolam renang/laut/sungai, belikan mereka pakaian renang yg kiut & berwarna warni..serta pelampung pelbagai rekaan
* sediakan toys yg sesuai di bawa di dalam air..cth: bola, itik kecil etc
* sekiranya bermain air di dalam bilik air, kita blh m'buat buih mandian yg wangi2.. msti anak suka kan!

Tips keselamatan bermain air
* Jangan biarkan anak berseorangan di dalam bili air…. sekiranya hendak menjawab telefon bawalah anak bersama.
* Pastikan takungan air di dalam baldi, tempayan atau telaga sentiasa ditutup jika tidak digunakan.
* Ajar anak yang berumur lebih daripada 3 tahun cara berenang ….. walaupun diberi tunjuk ajar awasilah mereka apabila berenang.
* Awasi anak apabila berjalan berhampiran sungai, kolam air, di tepi pantai. Parit dan longkang di tepi jalan berbahaya jika hari hujan.
* Jauhkan anak daripada berenang di kawasan yang tidak dapat diawasi seperti sungai, bekas lombong dan laut yang dalam.
* Sekiranya rumah mempunyai kolam renang ia harus dipagar apabila tidak digunakan. Tindakan ini dapat mengelakkan anak kecil daripada berlari dan terjatuh ke dalamnya.
* Belajar renang. Untuk memastikan keselamatan di persekitaran air, dan di dalam air adalah dengan belajar renang. Pastikan tidak berenang berseorangan, digalakkan membawa pasangan renang.
* Berenang dalam kawasan penyeliaan penyelamat renang [Lifeguard].
* Baca dan patuhi semua peraturan dan papan tanda renang.
* Kanak-kanak atau perenang tidak berpengalaman wajar mengambil langkah-langkah berjaga-jaga seperti memakai pelampung keselamatan ketika di persekitaran air.
* Awasi bahaya ‘terlalu’ – terlalu penat, terlalu sejuk, terlalu terdedah kepada matahari, terlalu banyak aktiviti berat.
* Tetapkan peraturan keselamatan air bagi seluruh ahli keluarga berdasarkan kemampuan renang [contohnya : perenang tidak berpengalaman harus berada hanya pada air paras dada]
* Berpengetahuan terhadap persekitaran air di sekeliling anda, juga potensinya kepada bencana, seperti kawasan dalam dan cetek, arus, perubahan kedalaman, halangan, kedudukan laluan masuk dan keluar. Anda akan lebih berjaga-jaga terhadap bencana dan langkah keselamatan sekiranya anda berinformasi.
* Perhatikan keadaan cuaca dan ramalan cuaca. Berhenti berenang jika terdapat tanda-tanda cuaca buruk.
* Gunakan tangga ke kolam renang untuk memasuki air.
* Kaedah ‘headfirst’ digunakan apabila kawasan yang di tandakan untuk diving dan tidak mempunyai halangan.
* Jangan mengambil alkohol sekiranya ingin berenang, menyelam atau mengendalikan bot. Alkohol menjejaskan pertimbangan, kestabilan dan koordinasi, menjejaskan kemahiran renang dan menyelam, juga mengurangkan keupayaan badan untuk kekal pada suhu sesuai.
* Ketahui bagaimana untuk mencegah, mengenalpasti dan bertindak ketika kecemasan.
* Pelajari CPR dan galakkan pengasuh bayi, golongan tua dan selainnya yang terlibat untuk mempelajari CPR.


Sumber: Penyakit Kanak-kanak A-Z- Panduan untuk ibubapa oleh Dr Iean Hamzah Sendut & Prof. Dr Zulkifli Ismail & http://www.mainayaq.com



Senarai Penaja:









oraitss..rsnye smua syarat dh dipenuhi..klu uolls pun berminat nk joins contest nie, klik sajork banner kt bwh neh:


5 comments:

mummYaeesh said...

good luck dear..komain lagi eiymann smpai terjelir2 lidah..woohoo

kakyong said...

e-CAR
kakyong sudah terjah..
foto sudah Up,
nanti tunggukan penilaian juri..

thanks sudi memeriahkan..

MamaDamia a.k.a Haiza said...

wah ecar..banyaknya tips tu ye...takpe2 semua penting tu....gud luck ye tuk contest ni

alyyani said...

nia kalau mandi tak suka toys sebab dia concerntrate kat air jek. penat beli memacam toys time nak mandi, tp tak laku nmpk nya. ntw, all the best to eiymann ye. :)

e-caR NazRin aka ibuEiymann said...

mummYaeesh:
thnx babeh..mmg feveret Eiymann main air..

kakyong:
thnx kakyong buat contest neh (jgn lupe bg full marks..ahakss!!)..

MamaDamia a.k.a Haiza:
thnx dear..tips keselamatan yg penting utk dikongsi b'sama..

alyyani:
thnx darl..Eiymann klu blh segala bagai menda dia nk masuk dlm air tuh..huhu..

Blog Widget by LinkWithin